Ahlan Wasahlan

Ahlan Wasahlan
Assalamualaikum w.b.t.

Sabtu, 11 Disember 2010

BEBAS jangan sampai terBABAS!!


Bebas.

Begitulah perasaan yang dilalui oleh pelajar-pelajar yang baru selesai menghadapi peperiksaan SPM..
Ada yang gembira kerana usaha selama 2 tahun telah diluahkan pada kertas-kertas soalan SPM dengan jayanya.Tidak kurang juga dengan pelajar yang telah berjuang "bermati-matian" sebelum peperiksaan SPM.Ada yang berpuasa main game,berpuasa maggi,puasa anime,puasa mesej,puasa sunat dan banyak lagi puasa yang sama waktu dengannya.

Betul.Tidak salah berpuasa daripada benda-benda yang boleh mengganggu kita daripada belajar.Malah berpuasa daripada perkara-perkara tersebut sangatlah besar manfaatnya.

Jika dahulu diri sering terpengaruh dengan tawaran kawan-kawan untuk memecahkan puasa itu tetapi sekarang sudah tidak berpuasa lagi.Sekarang sudah tiba ganjaran untuk diri sendiri atas segala usaha sebelum peperiksaan .

Tetapi dalam kebebasan itu agama tetap mengajar kita agar sentiasa bersederhana.Jangan terlalu gembira kerana ujian ini masih terlalu kecil bagi kita.

Walaupun kita berasa kita sudah tidak dikongkong lagi,tetapi selalulah beringat.Bebas bukan bererti kita boleh berbuat apa sahaja.

Dalam kita bergembira huhuhaha janganlah kita lupa pada Yang Esa.Kerana apa yang ada semua miliknya. Pendek kata Bebas jangan sampai terBabas kerana parah sekiranya sudah terbang bebas terlalu tinggi. Kalau jatuh kan parah!

Berusahalah jauh-jauhkan diri dengan maksiat.

Dekat-dekatkan diri dengan taubat.

Ya Allah kami memohon kekuatan daripada-Mu agar engkau selalu kuatkan hati kami daripada segala ujian duniawi ini.Engkau tetapkanlah iman kami.Sesungguhnya dari Engkau kami datang dan kepada Egkau kami kembali.Amin Ya Rabbal 'Alamin..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan